Eindinspectie

Voordat koper en verkoper naar de notaris gaan om de verkochte woning definitief over te dragen, zal koper het huis (of appartement) nog willen inspecteren. Deze ‘eindinspectie’ is met zoveel woorden ook opgenomen in de koopakte.

 

 

 

Verkoopcoach Mark Teeuwissen vertelt over de bedoeling en het nut van de eindinspectie.

"De eindinspectie is belangrijk. Met het tekenen van de akte van levering bij de notaris, gaat immers ook het risico over op de koper."

Het doel van de eindinspectie

De bedoeling van de eindinspectie is om te kijken of de woning netjes is achtergelaten, (leeg en ontruimd) en of de meeverkochte roerende zaken zijn achtergebleven. Verder worden de meterstanden opgenomen en eventueel de werking van de cv en keukenapparatuur uitgelegd. De originele garantiebewijzen en eventueel bouwtekeningen worden overgedragen.

Roerende zaken

In de koopakte staat dat verkoper het huis 'leeg en ontruimd' moet opleveren. Maar soms neemt koper een aantal roerende zaken over, zoals gordijnen, losse kasten, (losse) keukenapparatuur, tuinmeubilair, tuingereedschap enzovoort. Dit staat in 'lijst van roerende zaken' die onderdeel uitmaakt van de koopakte.

Opnemen meterstanden

Neem tijdens het rondje door het huis ook de meterstanden op. Daarmee kan verkoper zich afmelden bij de nutsbedrijven. Koper meldt zich met dezelfde cijfers aan bij de leveranciers van zijn keuze. Tip: leg de meterstanden vast op een A4-tje waarop beide partijen hun handtekening plaatsen.

Garantiebewijzen

Eventuele garanties op nieuwe of gerepareerde onderdelen van de woning gaan mee over op de koper, zo staat het in de koopakte. De nieuwe eigenaar kan dan gewoon aanspraak maken op de garantie.

Het is dus belangrijk dat koper en verkoper voor de overdracht samen nog een rondje door de woning maken. De inspectie duurt gemiddeld zo’n 20-30 minuten. Heeft de koper een aankoopmakelaar ingeschakeld, dan is die er meestal ook bij.