Bestellijst
Er staan nu geen diensten op uw bestellijst

Veelgestelde vragen

aan de Huysshop

Veel gestelde vragen

Wat is Huysshop?

Huysshop werkt volgens het 'doe-het-samen' principe. Onze slogan is duidelijk: 'Bespaar op de makelaar, doe meer zelf'. Huysshop is een van de voorlopers geweest om de huizenverkoper een zinvol alternatief te bieden voor de dure, klassieke makelaar. Huysshop is actief sinds 2007. Aanvankelijk hebben wij veel weerstand moeten overwinnen van met name de conservatieve generatie makelaars. Inmiddels is de Huysshop formule door vele makelaars gekopieerd, Joost mag weten waarom. Maar Huysshop blijft onbetwist de beste keus in makelaarsland.

Voor wie is Huysshop bedoeld?

Huysshop is bedoelt voor verkopers met een courant huis. Omdat het huis courant is (lees: goed verkoopbaar is, want prima lokatie, gewilde wijk, goed onderhouden enzovoort) en jij zelf de rondleiding doet, zal de verkoop van je huis relatief snel verlopen. Slepende onderhandelingen zijn niet nodig. Huysshop kan daarom werken met lage, aantrekkelijke tarieven. 

Ik wil een pakket bestellen. Hoe moet dat?

Op onze site kan je eenvoudig een pakket bestellen, net zoals je dat doet als je bijvoorbeeld bij bol.com een artikel koopt. Je kiest de Voordeelbundel of Premiumbundel, onze meest verkochte bundels. Je kan daarnaast ook andere diensten in de winkelmand leggen. Lees hier meer over hoe jij je huis te koop zet bij Huysshop?

Oke, ik heb een pakket besteld. En dan?

Na je bestelling krijg je een welkomstmail en kan je direct aan de gang. Je maakt eerst een account aan. Als die is geactiveerd kan je gegevens van je huis invullen, foto's opladen en de tekst maken. Onze backoffice regelt de fotograaf die de foto's en de video komt maken (mits die in het pakket zitten natuurlijk). De makelaar maakt een afspraak voor het waardeadvies. Eigenlijk gaat alles vanzelf.

Ben ik gebonden aan het waardeadvies van de makelaar?

Nee, zeker niet. De taxatie van de makelaar is indicatief, bedoeld om jouw woning tegen een marktconforme vraagprijs aan te bieden. Wil jij jouw huis voor een hogere prijs aanbieden, dan kan dat uiteraard. De strategie voor de verkoop bespreek je met de Huysshop makelaar.

Ik heb ook plattegronden in mijn pakket zitten. Hoe laat ik die maken?

Ons tekenbureau heeft schetsen met maatvoering nodig van jouw huis. Die schetsen/tekeningen kan je uit een oude brochure halen of je hebt van elke verdieping zelf een schets gemaakt. Kan je zelf niks aanleveren, dan kan je de woning laten inmeten door een bouwkundige; die maakt dan ook plattegronden en je krijgt er een meetcertificaat bij. Het inmeten gebeurt conform de meetinstructie. Een andere mogelijkheid is om bij de gemeente de plattegronden op te vragen.

Wanneer komt mijn huis op funda?

Nadat alle informatie over jouw huis is verwerkt, de plattegronden, video en foto's zijn opgeleverd en de makelaar alles nog een keer heeft gecontroleerd, wordt jouw huis op funda en andere sites gepubliceerd. De verkoop kan beginnen.

Hoe weet ik dat er mensen willen komen kijken naar mijn huis?

De meeste kandidaat-kopers vragen een bezichtiging aan via funda. Daar vullen zij hun contactgegevens in, die funda naar Huysshop stuurt. Onze backoffice stuurt de aanvraag door. Jij neemt vervolgens contact op met de kijkers om een afspraak te maken.

Een klein percentage belt onze backoffice. Wij noteren de gegevens en sturen die door.

Alle kijkers krijgen een bericht van onze backoffice waarin staat dat jij zo spoedig mogelijk contact opneemt voor een afspraak.

Hoe weet ik of een kijker interesse heeft in mijn huis?

Huysshop heeft een Woningreview ontwikkeld om antwoord te krijgen op deze en andere vragen. Jij stuurt die na de bezichtiging uit naar de kandidaat-koper. Als de review wordt ingevuld, krijg je daarvan uiteraard bericht en weet je of je mogelijk een bod kan verwachten (of niet.)

Ik ben enthousiast over Huysshop en wil een proefaccount. Kan dat?

Ja, dat is mogelijk. Hier kan je een (proef)account aanvragen. 

Iemand wil een bod doen. Hoe gaat dat in zijn werk?

De kandidaat-koper kan het bod doen via Huysshop. Wij hebben hiervoor een eenvoudig online formuliertje ontwikkeld. Het bod krijg jij uiteraard doorgestuurd. De makelaar van Huysshop bespreekt het bod met jou. De koper krijgt een reactie op het bod.

Ik heb rechtstreeks een bod ontvangen van een kijker. Wat nu?

Je kan hem het beste aangeven dat je het bod eerst gaat bespreken met de makelaar van Huysshop en dat er spoedig een reactie volgt.

Mag ik zelf onderhandelen?

Je mag uiteraard zelf onderhandelen. De vraag is of dat verstandig is. Als professionele makelaar weten wij hoe je het spelletje speelt. Zeker als er ook een aankoopmakelaar bij betrokken is. Wij adviseren je sterk om de aankoopmakelaar naar ons door te verwijzen. Het is overigens gebruikelijk dat een (nvm) aankoopmakelaar niet achter de rug van de verkoopmakelaar om gaat onderhandelen. Dat is 'not done' en druist in tegen de erecode.

Het is in ieder geval van belang dat Huysshop op de hoogte is van onderhandelingen. Je kan dan altijd terugvallen op de expertise van de Huysshop.

Ik heb meerdere biedingen op mijn huis. Hoe pak ik dat aan?

In overleg met de Huysshop makelaar wordt de procedure bepaald. Dat kan bijvoorbeeld een inschrijving zijn. Meerdere kandidaat-kopers kunnen dan een bod uitbrengen, waarna jij de keus maakt met wie je tot overeenstemming wil komen.

Ik heb mijn huis mondeling verkocht. What's next?

Huysshop stuurt bij mondelinge overeenstemming een personaliaformulier uit. Als die is verwerkt maken wij een concept van de koopakte. Koper en verkoper krijgen een link naar het (beveiligde) online dossier. Daarin staan alle stukken klaar: de koopakte, lijst van zaken, toelichting enzovoort. Nadat iedereen akkoord is kan er getekend worden.

Een pdf van de getekende koopakte sturen wij naar de notaris. Die zal de levering voorbereiden.

Ik wil meedoen met de Open Huizen Dag. Kan dat?

Ja, uiteraard kan dat. En nog gratis ook. Sterker nog: je kan bij Huysshop onbeperkt open huis houden. Je bent niet gebonden aan de Open Huizen Dag die twee keer per jaar wordt gehouden. Stuur een mail naar onze backoffice met datum en tijdstip en het is geregeld.

Version 2.9.2 - Powered by Integrace CMS